montessori eğitmen eğitimi 1.hafta devam yazısı

Evet gelelim devamına🙂
Nerede kalmıştım halı serip toplamada değil mi🙂 bizim de halımız var ama aktif olarak kullanamıyorduk pek ama artık daha bir özen göstermeyi düşünüyorum çünkü evvelinde nasıl ne zaman neden soruları vardı kafamda ama sermeyi ve toplamayı ayrıca ebatının da doğruluğunu birde kullanım alanlarını öğrendiğime göre artık aktif olarak kullanmaya başlayabiliriz. Yeri gelmişken sizede aktarıyım. Montessori yöntemine göre halı ebatı 120×70 yada 140×70 olabilir. Bizimkini de az çok tutturmuşum 120×60🙂 kullanım alanları ise ; her türlü yerde aktiviteler de kullanılabilir. Özellikle sayı çubukları, pembe kule yada örgü çalışması falan yaparken oldukça gerekli.
Halıdan sonra yaptigimiz montessori çalışmalarını anlatmaya devam edeyim.
Mendil katlama çalışması yaptık.
Mendillerin ebatları 30×30 ve her bir Mendilin katlanacak olan alanları dikişler geçilerek belirlenmiş.
image

5 Mendilden oluşuyor ve kolaydan zora doğru ilerliyor.
1. Mendil yani En üstteki köşeden köşeye ikiye katlama
2. Mendil ortadan ikiye katlama
3.mendil köşeden köşeye iki defa katlama.
4.mendil ortadan ikiye ve sonra ayni mendili soldan sağa ikiye katlama var
5.mendil ise bohça şeklinde katlanan oda en üstte resimde gördüğünüz mendil. Onun ortasında bir nokta var dikişler ole belirginleştirilmiş oraya parmağımızı koyup saat yönünde döndürerek Mendilimizi dört köşesinden birer birer ortaya noktaya doğru katlıyoruz.
Mendil katlama da dikkat edilecek hususlardan biri kılavuz çizgilerin olması ayrıca hep üst köşelerden tutularak önümüze alınması ayrıca katlarken aşağıdan yukarıya katlanması açarken de tam tersi şekilde yapılıyor olması. Bunlar aslında belki ufak ama önemli detaylar.
image

Mendilden sonra saç örgüsü çalışması yaptık. Bunun için ben hazırlığımı eğitim sonrasında yaptım ve sizlerle ayrıntılı olarak paylasicam.
Gelelim giyinme şablonlarına ;
image

Şablonların ebatı konusunda kararsız kaldım. Hocamızdan 40×40 olduğu konusunda bilgi aldım ama nedendir bilmem bana en fazla 35×35 gibi geliyor. Bir daha ki sefere eğer getirirse yanında muhakkak mezurayla gidip ölçesim var🙂 hoş hocamıza güvenim sonsuz ama her insan gibi oda yanılabilir öyle değil mi?🙂 neyse konumuza dönelim çünkü bizim gibi evde montessori uygulamaları yapan annelerin çoğunun yaptığı bir hata var buna bende dahilim. Bizler evdeki imkanlar doğrultusunda birseyler yaptigimiz için böyle ayrı ayrı yapmayı pek düşünmedik çünkü hem maliyet oldukça artıyor hemde gördüğünüz gibi oldukça da yer kaplıyorlar. Bu yüzden bende dahil olmak üzere bir çoğumuz bu şablonlarla ilgili aktivite hazırlarken genelde bir kaçını bir arada kullandık. Ve çocuklarımıza o şekilde sunduk. Ama bu montessorinin felsefesine aykırı ne yazık ki! Çünkü materyallerin öncelikle sadelikleri ve karmaşadan yalıtılmış olması çok önemli bir detay. Biz çocuklarımıza bunların bir kaçını bir arada sunup aynı zamanda da içinden birseyler çıkartarak sunduğumuz da olayın hem felsefi yönüne aykırı hareket etmiş oluyor ve ayrıca daha da önemlisi onların kafasında da karmaşa yaratmış oluyoruz. Çocuk bir materyalde çalışma yaptıktan sonra o materyallerle alakalı doyuma ulasmis ve hatta profesyonellesme yolunda bir adım atmış oluyor. Biz bu aşamada yarattığımız karmaşadan ötürü çocuğun hem konsantrasyonunu bozmuş hemde uzmanlaşmanın önüne geçmiş oluyoruz. Böyle olunca da ister istemez müdahale etme durumuna girişebiliyoruz ki buda yine kural ihlaline giriyor çünkü materyallerle çalışan çocuğa yanlış yapsada asla! Müdahale etmemiz gerekiyor. Gerekli noktalarda not alıp bir dahaki sefere tekrar çalışma yapmak için zamanını kollamamız gerekiyor.
Zaten ben yapılan bu hatalar sonucu ortaya çıkan bir takım handikaplarımız ile ilgili ayrıca bir yazı yazmayı planlıyorum. O zaman konuya daha derinlemesine giricem bu yüzden şimdi uygulamalar ile ilgili detaylara geçeyim ben🙂
Gelelim yine sablonlara:
Temel sablonlara baktığımızda düğme ilklere şablonu, fermuar şablonu, cırtlı fermuar(cırt cırt) şablonu, ayakkabı bağlama şablonu, kurdele bağlama (Fiyonk) şablonu, kemer bağlama şablonu, çıt çıt şablonu gibi şablonlar yer alıyor. Tabi bunları günümüz koşullarına göre çoğaltmak mümkün.
image

Kurdele bağlama diyip geçmemek lazım aslında hiçte kolay değil. Ve öyle hadi aç Sök bağla şeklinde de olmuyor. Anlatılması da oldukça zor. Ancak bizim şablonlarımız bittikten sonra kare kare resimleyerek sizlere aktarabilirim.
Sadece şablonlar ile ilgili önemli bir kaç detay aktarıyım. Her seferinde sadece bir tane sablon üzerinde çalışıyoruz ve bunu yaparken materyali önce önümüze alarak ilk önce malzemeye dikkat çekecek şekilde başlangıçta bir kaç sefer mekanizmalar üzerinde dikkati topluyoruz. Birde çalışmalarda mutlaka ama mutlaka cocugu hep sol yanimiza alarak uygulamaları yapıyoruz.
Örneğin, düğme iliklemede ilk önce ilk düğmeyi yerinden çıkarırken delikten çıkarır gibi yapıp tekrar içine doğru sokuyor nasıl açıldığına dikkat çekiyoruz.
Gelelim katı ve sıvı aktarmalara,
Burada önemli olan şey yine aktarmada da sadelik ve görsel anlamda da hoş bir sunum. Biz de haftasonu evde yeni bir aktarma çalışması yaptık bu bilgiler doğrultusunda çalışmaları tek tek ayarlayarak sunum yapmaya çalıştık. Zaten aktarmayı çok severiz oldukça eğlenceli bir çalışma oldu. Bu hocamızın hazırladığı sıvı aktarma çalışması! Burada da dikkat çeken şeyler ikisi de aynı olmak şartıyla dar agizlı iki kap huni ve aktarma kabının ıslanan ağzını ve tepsiyi silmek için gerekli olan minik bir bez parçası.
image
Iste şu resme bakınca diyorum ki ne kadar sade ne kadar yalın şimdiye kadar bir çok materyallerle aktarma çalışması yaptık ama hep bir karmaşa içindeydi. Malzemeler hep bir arada yada hep ardı sıra gelecek şekilde yaptık. Birde benim dikkatimi birsey daha çekti oda çalışmalarda her zaman soldan sağa başlanıyor olması buda çok önemli bi detay! Dolu olan materyal her zaman solda olacak sekilde sıralaması gerekiyor! Bunun nedenini hocamız söyle açıklıyor. Montessoride yapılan tüm çalışmaların altında aslında gizli mesajlar var mesela soldan sağa gidişlerin sebebi yazı yazma çalışmalarına hazırlık. Yeri gelmişken söyleyeyim duyu materyallerin de ve matematik materyallerin de yine karşımıza çıkacak materyallerin sayısı hep onarlı mesela buda matematiğin temelini oluşturan onluk sisteme bir hazırlık maksatı ile bu şekilde yer alıyor olmasından kaynaklanıyor. Yani öyle ince ayrıntılar ve detaylar yer alıyor ki temelde hayran kalmamak inanın mümkün değil🙂
Aktarma çalışmalarına dönecek olursak yine beraber kaşıkla aktarma ve Sürahi ile sıvı aktarma birde huni ile aktarma çalışması yaptık. Hafta içinde bizde nehirle bir kaç aktarma çalışması yapmaya çalıştık bu düzene ve kurallarına uyumlu olmaya çalışarak onları da örnek olarak size gösterelim.
image

Başlangıç ve bitiş şu sekildeydi.,
image

image

Biz birde cımbızla aktarma çalışması yapmıştık ama onda minik bir kusurumuz olmuştu oda aktarma kaşığını mesela Tepside unutmuşuz🙂
image

Biz birde ayıklama çalışması yaptık. Bir miktar fasulye ile börülceyi karıştırdım ve sonra bunları ayırmasını istedim.
image

image

image

Iste ilk hafta konularımız bunlardan oluşuyordu elimden geldiğince sizlerle paylaşmaya çalıştım. Biraz yazılarım geçiriyor çünkü oldukça yoğun bir tempo içindeyim ama vakit yaratmaya çabalıyorum elimden geldiği kadariyla! Buradan bir kez daha bu güzel ve değerli bilgiler için sayın hocam Gökhan Kayılı’ ya çok çok teşekkür ediyorum.
En kısa zamanda 2. Haftamızı yazmak dileğiyle şimdilik benden bu kadar…

montessori eğitmen eğitimi 1.hafta devam yazısı” üzerine 4 yorum

  1. Yağmurum çok çok teşekkür ederim paylaşımın için gerçekten bir dur bakalım dedirtti bana yazın… Merakla gelecek yazılarını bekliyorum. Nehir ne kadar şanslı bir çocuk ki bitmeyen enerjisi ile hep en güzele en doğruya doğru araştırma yapan bir annesi var. Öpüyorum sizi…

    • Canim cok tesekkur ederim güzel yorumun için ne mutlu ki sizin gibi bu yazılardan faydalanabilecek bir sonraki için enerji verecek böyle güzel arkadaşlarım var! Hem de öyle arkadaşlar ki bunlar ortak noktamız güzel yavrularımız olduğu için çoğu zaman en yakınımızdan bile daha yakın hissedebildigimiz arkadaşlar dostlar…

  2. Bu güzel paylaşımın için çok teşekkürler yağmur yaptıklarımızı baştan düşünmemizi sağlayan yazı olmuş bende merakla bekliyorum yazılarını … enerjin hiç bitmesin her zaman hayranım bu enerjine … nehiri ve seni öpüyorum

    • Teşekkürler Fikriyecim🙂 vakit buldukça paylasicam canım inşallah🙂 ayrıca sizler gibi destekçi arkadaşlarım olduktan sonra ben enerjiyi hayli hayli bulurum canım🙂

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s